lördag 7 augusti 2010

Underlägg







Jag fick en idé om att göra underlägg till muggar med decoupage och tidningspapper. Visste ju att egentligen ska pappret till decoupage vara lite tunnare än tidningspapper, men det kan ju inte bli mer än fel tänkte jag och provade. Här är resultatet! Jag gillar dem! De liksom bevarar nyheten den dagen.
Att tänka på:
Även om jag gillar resultatet så är det inte helt optimalt att använda tidningspapper till decoupage. Man måste klippa till precis de bitar man vill ha och anpassa dem till ytan, eftersom klisterlacken inte klarar två lager av tidningspapper. Jag målade en extra gång utan på pappret för att det verkligen skulle hålla. När man sedan förvarar dem kan det vara bra att inte stapla dem direkt på varandra eftersom de har en tendens att fastna. Ta antingen en tygbit eller ett underlägg av annan stort tex i trä.

2 kommentarer:

  1. man kanske förslagsvis kan täcka med ett lager vanlig klarlack uppe på, för att förstärka ytterligare? jag tror att vi gjorde det nån gång vid decoupering... :) fina underlägg!

    SvaraRadera