måndag 22 augusti 2011

Raglan bolero/tröja

På den senaste stick och virkkvällen blev jag så sugen på att sticka en raglan bolero/tröja i detta gröna garn. Vad jag inte vet är om det blir en bolero eller tröja. Det beror på hur mycket garn som går åt och vad som jag känner för under vägen. =)
Jag lyckades hålla mig i ca 1 dag, tills jag fick ett tips hur jag kunde sticka raglan top-down utan något mönster. Detta tips vill jag självklart dela med mig av!

Antal maskor du lägger upp skall vara delbart med 6, och sen ser man till att 1/6 blir till varje ärm och 2/6 till fram resp bakstycke. Öka 1 maska på varje sida om ärmmarkeringarna varannat varv tills markörerna når runt armen.

Välj ut det garn du vill använda. Gör en provlapp på någon cm för att få reda på masktäthet i bredd. Bestäm hur stor ringning du vill ha. Räkna ut hur många maskor du behöver. Sen är det bara att köra! =)

God stickning!

2 kommentarer: