torsdag 24 maj 2012

Rosa bolero!

 Här har vi en ny variant av den lila boleron jag gjorde härom sistens. Den är stickad i sublime -baby cashmere merino silk dk, som jag hittade på rea på garnaffären ljungqvists.
Längre ner finns länk till mönstret och vilka ändringar jag gjort på mönstret.



Här är mönstret.
I denna kofta har jag lagt upp maskor för storlek L, men den mätta längden är ungefär för en M/liten M. När jag stickade denna första gången tyckte jag att kragen var lite stor, särskilt i nacken, så jag ville korta ner den. I mönstret står det att man ska öka maskantalet i kragdelen, men detta har jag inte gjort. Utan bara stickat resåren som den är och maskat av efter ca 4-5 cm.

Det som är bra i detta mönster är att uppbyggnaden av boleron är enkel, så det är lätt att variera, om man t ex vill ha längre armar eller större/mindre av krage eller nåt annat. Sen kan man ju byta spetsmönster också. =)

God stickning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar